Oświetlenie typu butterfly

Oświetlenie typu butterfly...

… to jeden z najprostszych schematów oświetleniowych, a jednocześnie bardzo efektowny i często wykorzystywany w fotografii portretowej, zwłaszcza przy zdjęciach typu „beauty”. Schemat ten znany też jest pod nazwą Paramount. Twarz oświetlona tym sposobem jest intensywnie rozjaśniona w górnej części (czoło, krawędź nosa, kości policzkowe, włosy nad czołem). W dolnej części twarz jest przyciemniona, wyraźnie akcentowane są cienie pod nosem, brodą, szyją, ale też mocniej zarysowane są cienie przy oczach. Od charakterystycznego cienia rzucanego przez nos, który swym kształtem przypomina motyla, pochodzi nazwa schematu oświetleniowego – „butterfly”.

Schemat oświetlenia...

… pokazany jest na poniższym rysunku. Model, przed nim statyw, na statywie lampa, na lampie najczęściej założony modyfikator światła – nic więcej w najprostszym przypadku nie trzeba 🙂

Lampę ustawiamy by była wyżej niż osoba fotografowana i kierujemy ją pod kątem w dół, żeby oświetlić twarz modela. W wersji bardziej złożonej setup świateł można powiększyć o kilka dodatkowych elementów. Najczęściej spotykane to doświetlenie cieni pod brodą, nosem  (blenda lub dodatkowa lampa), dodanie świateł kontrujących z tyłu, dodanie światła doświetlającego tło.

Zwrócić uwagę należy na...

… rozkład świateł i cienie na twarzy. Przede wszystkim należy kontrolować cień pod nosem. Powinien być zauważalny, ale błędem będzie takie ustawienie, w którym cień będzie nachodził na usta. Bardzo ważne jest też kontrolowanie rozjaśnionych miejsc głównie na czole i nosie. Może się zdarzyć, że „hot spot” jaki będziemy mieć na zdjęciu będzie za duży i wypali nam wszelkie szczegóły na skórze fotografowanej osoby. Ważne jest też to, że możemy sterować wysokością na jakiej ustawiamy lampę względem fotografowanej osoby, kątem padania światła, odległością od osoby. Wyżej umieszczone światło, skierowane ostro w dół oświetli bardziej włosy, rozjaśni czoło, górę policzków i krawędź nosa, ale też bardziej zarysuje cienie. Z kolei lampa umieszczona niżej pod łagodniejszym kątem sprawi, że postać będzie bardziej równomiernie oświetlona, cienie będą łagodniejsze. Źródło światła umieszczone bliżej da ładne bliki w oczach i bardziej plastyczne światło. Modyfikatory – pełna dowolność użycia 🙂 Co kto lubi, co kto ma pod ręką. Najbardziej popularnym modyfikatorem do tego oświetlenia jest beauty dish, ale spokojnie można użyć octy, parasolki, czy prostokątnego softbox’a.

Pamiętajmy, że w postprodukcji zdjęcia można skorygować różnice w jasności górnych i dolnych partii zdjęcia. Lekkie przyciemnienie górnej części i doświetlenie dolnej byłoby wskazane 🙂

Portret Ani powstał...

… przy okazji małych, indywidualnych warsztatów fotograficznych, jakie miałem okazję prowadzić rok temu dla Bartka. Omawialiśmy oświetlenie typu butterfly, ustawiłem je dokładnie wg schematu opisanego powyżej. Na studyjną lampę błyskową (Jinbei 300WS) nałożyłem octa’ę 90cm. To było jedyne źródło światła, jeżeli dobrze pamiętam, to modelka nie była też doświetlana od spodu blendą.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment